Etiquetas

Projecte

PRESENTACIÓ
Hola,
Em dic Josep Anglada i estic estudiant el Grau en Enginyeria en Sistemes i Tecnologia Naval a la Facultat de Nàutica de Barcelona (UPC). Sóc el major de tres germans i d’entre totes les meves aficions (bàsquet, monitor de casal de gent jove, ...)destaca el meu gust pel mar. Aquesta afició es deu en gran part al fet que la meva família sempre ha estat relacionada amb el mar i jo he après d’ells. A més, tinc la sort d'haver nascut viure a una illa preciosa com és Menorca, que d’entre totes les coses per les quals és coneguda una de les més importants són les seves platges i el seu mar blavós. Aquesta afició és el motiu principal pel qual estic estudiant un grau vinculat al mon de la nàutica. Som conscient que el camí no és fàcil, però la recompensa és molt grossa.

20140910_131143.jpg


INTRODUCCIÓ
Des de fa uns anys, a la meva família tenim, tot i que està en venda, una embarcació destinada a la pesca professional. Cada any espero impacient el mes d’Agost, en el qual em desperto a les tres de la matinada per baixar al port, desfer les amarres i partir a ajudar i aprendre dels millors pescadors. La vida d’un pescador és molt dura, però a la vegada és entretinguda, ja que tot és possible enmig del mar.

DSC_0285.JPG
*Port de Ciutadella de Menorca

QUE VULL FER?
1. Des de fa ja uns anys el sector de la pesca ha manifestat el seu interès en la possibilitat de complementar les seves rendes mitjançant l’oferta d’activitats de caràcter turístic. A més, la nostra societat demana activitats relacionades amb la mar i les tradicions relacionades amb aquest entorn. Com és sabut, el turisme mariner, pot ajudar a diversificar l’economia en les zones pesqueres. Aprofitant, l’aprovació de la llei que regula aquesta activitat a les Illes Balears, m’agradaria amb el meu projecte instaurar aquesta pràctica a les embarcacions de Ciutadella, ja que un dels llocs més famosos al meu poble és el port, i cada vegada són més les persones que realitzen activitats relacionades amb el mar; siguin excursions amb barca o sortides a pescar. D'aquesta manera, la idea seria crear una petita empresa, de la qual formarien part tots els vaixells pesquers que complissin les condicions que es demanen per aquest servei i que a la vegada estiguessin interessats amb aquesta pràctica; per oferir aquest turisme mariner a la gent que el demana.

DSC_0303.JPG
*La barca de la meva família

2. Per altra banda, a Menorca, i al món de la pesca en general, sempre s’ha tingut el dilema de saber quin és el sistema de pesca més rentable, i a la vegada menys perjudicial per l’ecosistema marí. Existeixen moltes formes de pescar, i resultaria molt difícil fer una comparació de totes, pel qual, la meva intenció aprofitant la creació de l’empresa de turisme i com a manera d’atracar més els clients a les activitats pesqueres; seria trobar el mètode, d’entre els tres utilitzats a Menorca: la pesca d’arrossegament, el palangre i el tremall, que compleixi millor les característiques anteriors.


DSC_0296.JPG
*Moll de les embarcacions pesqueres de Ciutadella de Menorca (Port)


COM HO VULL FER?
El procés a seguir per realitzar el meu treball és doble, ja que es tracta de dues activitats diferents; tot i que guarden certa relació.

1.Per crear la petita entitat de turisme mariner a Ciutadella hauria de cercar primer les embarcacions que compleixen els requisits necessaris per poder dur a terme aquesta pràctica i que a la vegada hi estan interessades. Una volta tingues les embarcacions preparades, es tractaria de promocionar aquesta activitat a través de les cadenes hoteleres, els tour operadors, la premsa, .... Amb els primers clients seria un poc la «prova» i així es veuria si realment aquest tipus de turisme pot complementar l’economia pesquera o significa una pèrdua de temps per als pescadors. Si els resultats d’aquesta «prova» són positius, se cercarien maneres de millorar el servei com per exemple la visita a alguna platja verge o la degustació d’alguna captura. Si els resultats no són els esperats, es tractaria de cercar una altra alternativa o descartar la pràctica del turisme mariner com a mètode per millorar l’economia pesquera a Ciutadella; cosa que no crec que passi.

DSC_0305.JPG
*Embarcació que compleix els requisits necessaris

2.Com ja he dit, una activitat alternativa que serviria per mostrar als turistes i a la vegada per resoldre un dilema dins el món de la pesca seria trobar el mètode que aconsegueix l’equilibri entre rendibilitat econòmica i mediambiental. Per realitzar això, es tractaria de recopilar dades com guanys, pèrdues, nombre de captures, etc. dels diferents vaixells pesquers que formessin part de l’entitat durant un temps determinat* i al final fer un balanç i treure conclusions.
*El temps seria en principi tot el mes d’Agost, ja que aquest és el mes per excel·lència de la pesca menorquina pel fet que hi ha més turisme i els restaurants demanen major quantitat de productes per elaborar plats típics propis de la cuina menorquina com «la caldereta de llagosta»

DSC_0300.JPG   DSC_0301.JPG
*Embarcacions que es dediquen al palangre i al tremall, les quals podrien formar part de l’ entitat
DSC_0308.JPG
*Embarcacions dedicades a l’arrossegament que també
tenen les característiques per dur a terme el turisme mariner.




2 comentarios:

  1. Hola Josep. El meu nom és Mark, soc de Barcelona i aquest estiu com d'altres seré a Ciutadella.

    Trobo molt interessant el tu projecte, i molt atractiu, si per sort el tens en marxa aquest estiu o vols fer una prova pilot, no dubtis en trucar-me. ... seríem la Laura i els petits Mark i la Júlia.




    Moltes gràcies. Molta sort amb tot.

    678731398

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Bon dia Mark, em sap greu no haver contestat abans, però entre que a l' estiu gairebé tinc temps i no vaig configurar bé el blog, no he vist el comentari fins avui.
      Ha sigut un gust contactar amb vostè per telefono, de totes maneres, com que estic actualitzant el blog deixaré el meu correu per altre possibles ocasions.
      Tot d'una que pugui li enviaré un correu i li ho explico tot.
      Una vegada més, les meves més sinceres disculpes i moltíssimes gràcies!

      Eliminar